• For tidligt fødte børn – i dagtilbud
    For tidligt fødte børn – i dagtilbud, Arbejdshæfte, Dansk Pædagogisk Forum, Jonna Jepsen, 2008


    I Danmark udgør de for tidligt fødte børn ca. 7 % af alle børn, Det betyder i praksis, at de er til stede i hver eneste daginstitution i Danmark og i mange dagplejer. Derfor dette arbejdshæfte, som giver indsigt i for tidligt fødte børns typiske reaktions- og adfærdsmønstre samt i årsagerne hertil. Ikke mindst giver hæftet helt konkrete forslag til, hvordan man i et dagtilbud kan tilrettelægge hverdagen for barnet, så det støttes bedst muligt.

    Arbejdshæftet er rettet mod pædagogisk personale, herunder også ansatte i dagplejen. Det giver også bud på, hvordan man kan skabe et positivt forældresamarbejde.

    Køb hæftet her

    .

  • For tidligt fødte børn – usynlige senfølger
    For tidligt fødte børn – usynlige senfølger, Hans Reitzel, 2004


    Mange af de ca. 4.000 børn, der årligt fødes for tidligt i Danmark, slås med ‘usynlige senfølger’ som fx:

    • Angst og utryghed
    • Stress og uro
    • Hyperaktivitet og hypersensivitet
    • Hyppige infektioner (de første 3 år)
    • sanseintegrationsproblemer og hæmmet sansemotorisk udvikling
    • Koncentrationsbesvær
    • Indlæringsvanskeligheder
    • Spise- og søvnproblemer

    Bogen beskriver den svære start for præmature børn og dens negative påvirkning af både fysiologisk, neurologisk og følelsesmæssig tilstand. Den indeholder beskrivelser af de typiske senfølger samt en grundig gennemgang af forebyggelses- og indsatsområder og offentlige støtteforanstaltninger. Dens perspektiv er tværfagligt, og formålet er at give forældre og fagpersoner omkring barnet mulighed for at forebygge, reparere og genopbygge. Der er også afsnit om søskende, cases og forskning.

    Bogen er en klassiker på præmaturområdet og er udkommet i 4 oplag.

    .Køb bogen her

  • Født for tidligt – en forældrehåndbog
    Født for tidligt – en forældrehåndbog, P. Haase & Søn, 2. udgave, oktober 2007


    En for tidlig fødsel kommer næsten altid uventet. Derfor er mange forældre ikke forberedt på de specielle forhold, der gør sig gældende for præmature børn.

    FØDT FOR TIDLIGT er en praktisk håndbog til forældre med mere end et halvt hundrede emner ordnet alfabetisk. Bogen gør det nemt at finde svar på de spørgsmål, som melder sig: Hvordan får man det lille barn til at die? Hvordan kan sociallovgivningen støtte? Hvordan udvikler barnet sig? Hvad kan man som forældre selv gøre for at hjælpe barnet? Ud over de hundredvis af praktiske råd beskriver bogen også de særlige følelsesmæssige reaktioner, som forældre ofte oplever efter en for tidlig fødsel.

    Bogens indledning er skrevet af overlæge ved Rigshospitalets neonatalafdeling dr.med. professor Gorm Greisen. Bagest findes en liste med fagudtryk, der benyttes på neonatalafdeling, adresser på rådgivningscentre m.fl. samt register.

    Bogen omhandler tiden på neonatalafdelingen og det første års tid i hjemmet. Den kan også med fordel læses af pårørende og af social- og sundhedspersonale.

    Køb bogen her

  • Born Too Early
    For tidligt fødte børn – usynlige senfølger er nu udkommet i en engelsksproget udgave i Europa, USA og Australien.


    Bogen kan rekvireres direkte fra forlaget: http://www.karnacbooks.com/product/born-too-early-hidden-handicaps-of-premature-children/22696/

    Kan købes som e-bog her: https://www.saxo.com/dk/born-too-early_jonna-jepsen_epub_9781780495279

    .

  • Bag symptomerne og ind til barnet - Bog og DVD
    En guide til viden og muligheder, der går bag om nedsat trivsel og bogstavdiagnoser hos børn og unge. Forlaget Siesta, 1. udgave, september 2014.


    Antallet af børn og unge med bogstavdiagnoser har de seneste år haft et voldsomt boom. Men endnu flere børn og unge uden diagnose har det rigtig svært.

    Forfatteren til denne bog, Jonna Jepsen, mener, at det er en blindgyde at stille sig tilfreds med bogstavdiagnoser som en forklaring og en ufravigelig størrelse samt at anvende medicin som første valg og hovedindsats. Hun har fra sin egen daglige praksis erfaring for, at årsagerne til børns udfordringer og mistrivsel er komplekse, og en indsats skal derfor være helhedsorienteret. I bogen og den medfølgende film ”Jeg hader ADHD” viser hun, at det er det muligt at opnå gode resultater ved at gå bag om symptomerne og bogstavdiagnoserne og arbejde med årsagerne til et barns reelle udfordringer.

    Bogen beskriver kompleksiteten på en logisk og åbenlys måde, og den giver anvisninger på en helhedsorienteret indsats, der kan afhjælpe eller eliminere årsagerne til børns symptomer. Derved optimeres børnenes forudsætninger for trivsel, udvikling og indlæring.

    Via konkrete eksempler og metoder fokuserer bogen på, hvordan man varigt kan afhjælpe vanskelighederne.

    Køb bogen/DVD’en her